Café Partagé

Banner cafe partage

Café Partagé is een lerend netwerk voor middenveldorganisaties, met maandelijkse sessies van twee uur waarin telkens een ander thema aan bod komt. Het is geen lezing of vorming, maar een open gesprek waarbij de vragen, bedenkingen en suggesties van de deelnemers centraal staan. Het doel is vanuit gelijkwaardigheid te luisteren naar en leren van elkaar, maar er worden ook conclusies getrokken waaraan ‘de Verenigde Verenigingen’ poogt de gepaste opvolging te geven. Een externe moderator leidt het gesprek in goede banen.

Hier vinden jullie de verslagen en infographics van de voorbije sessies van Café Partagé. Wil je op de hoogte gehouden worden van volgende edities? Volg dan het nieuws op deze website op de voet of - nog gemakkelijker - schrijf je in voor onze nieuwsbrief. Zo ben je altijd mee!

Heb je vragen over bepaalde sessies of suggesties voor volgende thema's, dan horen we die graag via een mailtje naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

Café Partagé #1 (14 november 2017) - Polarisering

Centrale vragen:

Welke rol moeten onze vrijwilligers en leden kunnen spelen bij gepolariseerde vragen en uitspraken van onze achterban? Laten we zogezegde 'micro-polarisaties' best passeren of moeten we ze oppikken en de discussie hierover aangaan? Wat als de vragen over thema's gaan die niet tot onze 'core business' behoren? Is polarisering bovendien altijd een slechte zaak? Moeten we polariseren als we willen politiseren?

Integraal verslag // infographic

Café Partagé #2 (12 december 2017) - Burgerparticipatie

Centrale vragen:

Zet de toegenomen aandacht voor burgerparticipatie jouw rol als middenveldorganisatie onder druk? Op welke manier? Of zie je het veeleer als een kans tot vernieuwing en nieuwe dynamieken? Is er eigenlijk wel een verschil tussen ‘burgerparticipatie’ en de participatie van burgers via het middenveld? Zoek je als organisatie best naar complementariteit of ‘vermom’ je je voortaan beter als burgerinitiatief? Ga je je als organisatie (intern) anders organiseren? Waar zit de toegevoegde waarde van burgerparticipatie via jouw organisatie?

Integraal verslag // infographic

Café Partagé #3 (25 januari 2018) - Een taal voor het middenveld

Centrale vragen:

Voelt jouw organisatie meer druk dan vroeger om haar belang, meerwaarde en impact te expliciteren? Voelt die toegenomen druk als een bedreiging voor het DNA van jouw organisatie? Of is het eerder een kans om een nieuw discours te ontwikkelen? Op welke manieren gaan jullie daarmee om en hanteren jullie een nieuwsoortige 'taal'? Is dit gewoon zoals het hoort, voelt het onwennig of zet het je hele organisatie op haar kop?

Integraal verslag // infographic volgt nog