Kaasschaaf van de overheid snijdt verenigingen in het vlees

Dat 2015 een intens jaar was voor verenigingen, is ondertussen een vaststaand feit. Nooit eerder verwachtten zoveel verenigingen een vermindering van de permanente subsidies en van de projectsubsidies. Verenigingen werden en worden bijgevolg steeds meer genoodzaakt om alternatieve financieringsbronnen op te sporen, maar deze omschakeling loopt vaak allesbehalve van een leien dakje. Hierbij aansluitend voelen verenigingen steeds meer druk om hun werking in een ondernemingsmodel in te passen, inclusief voor de rapportering van hun activiteiten.

De 6e editie van de Barometer van de Verenigingen van de Koning Boudewijnstichting liegt er niet om: de kaasschaaf van de overheid doet verenigingen pijn. Deze besparingstechniek van de overheid, gepaard met de perceptie van een toenemende instrumentalisering van het verenigingsleven door de overheid (via de omschakeling van structurele subsidies naar projectsubsidies), bezorgt verenigingen veel kopzorgen, extra lasten en onzekerheid. Voor sommige verenigingen betekent die paar procent besparingen immers soms al het verschil tussen standhouden en moeten opdoeken.

Verenigingen voelen zich dan ook steeds meer genoodzaakt om andere (vooral private) financieringsbronnen op te zoeken. Dit gaat niet zomaar: om aanspraak te kunnen maken op private middelen, moeten verenigingen zich aantrekkelijk kunnen opstellen in de ondernemerswereld. Professionalisering en focus op output en impact worden zo een must voor verenigingen -- een uitdaging die de Vlaamse verenigingen ondanks de zware vereiste inspanningen graag aangaan.

De uitzonderlijke veerkracht van het verenigingsleven moge duidelijk zijn. Toch kan de kruik maar zolang te water gaan tot ze barst; het is dan ook een absolute noodzaak dat het verenigingsleven in de toekomst gespaard blijft van verdere besparingen. Alleen een stabiel financieringsklimaat geeft verenigingen de broodnodige zekerheid en het vertrouwen om hun werking op een waardevolle wijze te bestendigen en te optimaliseren. De Verenigde Verenigingen hoopt dan ook dat de Vlaamse regering het nieuwe rapport van de Barometer ter harte neemt en in toekomstige besparingsrondes het verenigingsleven ontziet.