Excursie: slim delen van schoolinfrastructuur

excursie GentDe druk op de ruimte in het dichtbevolkte Vlaanderen en Brussel is groot. Het wordt alsmaar moeilijker om ruimte te vinden om aan vrije tijd, sport, cultuur of spel te doen. Bovendien heeft de overheid steeds minder middelen om te investeren in nieuwe jeugd-, sport- of culturele infrastructuren.

Om aan deze nood tegemoet te komen kijkt men vaak naar scholen. Hun ruimtes staan 's avonds, tijdens het weekend en in de schoolvakanties namelijk leeg en kunnen dus opengesteld worden voor gebruik door (verenigingen uit) de buurt. Maar is dit gedeeld gebruik van schoolinfrastructuur in de praktijk wel haalbaar? Hoe kunnen scholen en verenigingen omgaan met de obstakels voor gedeeld gebruik? En welke voordelen halen ze er uit?

In de zoektocht naar een antwoord op bovenstaande vragen organiseren 'de Verenigde Verenigingen' en de Ambrassade op donderdag 27 oktober, in samenwerking met de stad Gent en het beleidsdomein Onderwijs van de Vlaamse Overheid, een excursie naar Gentse scholen over het slim delen van schoolinfrastructuur.

Tijdens de excursie bezoeken we verschillende inspirerende praktijkvoorbeelden van scholen die hun infrastructuur openstellen voor organisaties of voor de buurt, en leren we hoe de stad Gent het gedeeld gebruik van schoolinfrastructuur ondersteunt.

Doelgroep

• schooldirecties, leerkrachten of leden van oudercomités op zoek naar inspiratie en praktische tips om hun school breder open te stellen en hun infrastructuur te delen
  • verenigingen (jeugd, sport, cultuur, welzijn...) op zoek naar ruimte voor hun activiteiten of met interesse voor gedeeld ruimtegebruik
  • overheidsdiensten en beleidsmakers (lokaal en bovenlokaal) die bezig zijn met onderwijs, vrije tijd of ruimte

Praktischexcursiegent

• Datum en tijd: 27 oktober 2016, van 8u45 tot 17u00
  • Vertrek- en eindpunt: het station Gent-Sint-Pieters
  • Tijdens de excursie verplaatsen we ons met de fiets.
  • Maximum aantal deelnemers: 30
  • Prijs: 30,00 euro (inclusief maaltijd en huur van fiets)
  • Inschrijven kan hier.

Voor verdere vragen en de begeleiding van de excursie kunt u terecht bij Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. (de Verenigde Verenigingen) en Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. (De Ambrassade).

Wil je meer weten over het slim delen van schoolinfrastructuur? Op de hoofdpagina vind je al onze activiteiten terug.