De circulaire economie staat centraal tijdens het Transitiefestival 2016

Van 22 tot en met 30 oktober is het weer zover: het Transitiefestival, een initiatief van het Transitienetwerk Middenveld en Pulse Transitienetwerk Cultuur, presenteert je dan een goed gevulde agenda aan uitdagende debatten, verdiepende lezingen en interactieve workshops.

Centraal staat dit jaar de circulaire economie. Wat kan die 'kringloopeconomie van de toekomst' behelzen? Al te vaak wordt de circulaire economie geschetst aan de hand van loutere technische en technologische vernieuwingen - maar er is zoveel meer. Wat is de maatschappelijke betekenis van deze omwenteling? Wie neemt welke rol op?

Het Transitienetwerk Middenveld nodigt je graag uit om samen te reflecteren over een scala van topics, met onder meer:

• de sessie "Onze circulaire droom", met Frans Timmermans, eerste vice-president van de Europese Commissie, die met het Transitienetwerk in gesprek gaat over de toekomstige circulaire economie. Welke weg wil Europa uit? Welke veranderingen zien we nu?
  • een politiek repaircafé: een aantal van onze volksvertegenwoordigers steken de handen uit de mouwen onder het toeziend oog van moderator Nic Balthazar. Zo kun je er gaan kijken naar, onder meer, Kathleen Van Brempt, Robrecht Bothuyne en Meyrem Almaci;
  • een interactief gesprek over duurzaam beleggen, samen met Herman Daems (voorzitter BNP Paribas Fortis), Erik Breen (SRI manager Triodos Bank), Tjieu Tijskens (ex-secretaris LBC), en Philip Neyt (voorzitter Belgische Vereniging van Pensioeninstellingen);
  • de voorstelling van het nieuwe boek van Dirk Barrez, Transitie. Onze welvaart van morgen;
  • een debat over agro-ecologie, waar een boer, een verwerker, een kokkin en een consument vertellen hoe zij andere keuzes maken en hoe dat voor hen werkt.
  • ...

Is je interesse gewekt? Surf dan naar de website van het Transitiefestival om er het complete programma te lezen.

Wil je er bovendien bij zijn op de Festivaldag op vrijdag 28 oktober in de Vooruit in Gent? Schrijf je dan in via deze link (je vindt er ook het dagprogramma terug).