Infodag lobbyen bij de EU // thema Diversiteit - 20 maart Brussel

Infodag lobbyen bij de EU

Dat de EU een belangrijke rol speelt, beseffen de meeste bewegingen en vereningingen. Heel wat organisaties die zoekende zijn, willen we op maandag 20 maart verder op weg helpen.

De infodag staat in het teken van het thema 'diversiteit'. Dit thema staat ook op de EU-agenda: Via subsidieprogramma’s en wetgeving zet de EU haar stempel op onder meer vrouwenrechten, rechten van LGBT’s en vluchtelingen. Dit heeft een invloed op hoe wij in het middenveld werken aan diversiteit. Het is daarom van belang dat we begrijpen welke rol de EU hierin speelt en hoe we het beleid op Europees niveau mee kunnen sturen of adviseren.

Schrijf je vandaag nog in voor deze infodag en laat je motiveren en inspireren om aan de slag te gaan met lobbyen op Europees niveau. De infodag richt zich specifiek naar bewegingen en verenigingen die actief zijn rond een diversiteitsthema, maar staat ook open voor andere geïnteresseerden.

Praktisch

• Wanneer: 20 maart 2017, 9u30 - 16u00
  • Waar: InfoPoint Europe, Archimedesstraat 1, 1000 Brussel
  • Inschrijven: via deze link, voor 11 maart 2017
  • Kostprijs: Deelnemen is gratis, maar inschrijven verplicht.

Schrijf je op tijd in want het aantal plaatsen is beperkt.

Uur Programma
9u30 - 10u00 Onthaal
10u00 - 10u05 Verwelkoming
10u05 - 10u45 Introductie: Hoe komen Europese wetten tot stand? En hoe en wanneer kan je invloed uitoefenen tijdens dit proces?
10u45 - 11u00 pauze
11u00 - 11u30  Europees netwerkenVleva legt uit hoe je een Europees netwerk uitbouwt en wat dat kan betekenen voor jouw organisatie. (Met aandacht voor internationalisering.)
11u30 - 12u00 Uit de praktijk: Een Vlaamse organisatie die werkt rond diversiteit vertelt over haar Europese ervaringen (internationalisering & beleid beïnvloeden bij de EU)
12u00 - 13u00 Lunch
13u00 - 14u00 Panelgesprek: 'Hoe lobbyen in Brussel rond diversiteit', met o.a. vertegenwoordiger(s) van Europese koepelorganisatie(s) en Europees Parlementslid Helga Stevens.
14u00 - 14u30 Inspiratie: 7 tips om te lobbyen bij de EU
14u30 - 14u45 pauze
14u45 - 16u00 Aan de slag: Hoe druk je mee je stempel op het EU beleid qua diversiteit?* In thematische groepjes doe je een aanzet voor een lobbystrategie, onder professionele begeleiding.
16u00 Einde

*De specifieke deelthema's in de workshop hangen af van de organisaties die zich inschrijven.

middenveld beeld apart

Bron : http://www.europahuis.be/nl/nieuws/europa-voor-organisaties/infodag-lobbyen-bij-de-eu