"We zijn toch goed bezig?" // Impactevaluatie - intervisie met koepels en steunpunten

impactlang

Wat doen jullie eigenlijk? Levert dat iets op? Is dat niet frustrerend? Krijgen jullie daar subsidies voor? En wat moet je daar allemaal voor doen?

Voor elke middenveldprofessional zijn dit soort vragen schering en inslag. Ze beantwoorden, blijkt soms dan weer een pak minder eenvoudig... Terwijl je wel rotsvast overtuigd bent van het belang van je werk en de meerwaarde ervan voor mens en maatschappij!

Ondertussen is het al enige tijd niet meer enkel de spreekwoordelijke zatte nonkel die je het vuur aan de schenen durft te leggen. Vanuit de brede samenleving en de politiek wordt het middenveld bevraagd over haar “impact”. Maar ook binnen middenveldorganisaties zelf worden werking en activiteiten kritisch tegen het licht gehouden: strookt dit wel met wat we willen bereiken? Wat zégt onze missie eigenlijk? Is die aan vernieuwing toe? En kunnen we meer in de verf zetten wat we doen? De dynamiek die erdoor op gang kan komen, noemt men impactgericht werken.

Naar aanleiding van een actieonderzoek vanuit de Sociale Innovatiefabriek i.s.m. ‘de Verenigde Verenigingen’ deden enkele middenveldorganisaties een interne impactoefening. Dit bleek bijzonder zinvol te zijn, niet in het minst voor de organisaties zelf. Uit de ervaringen werd naderhand de Impact Wizard gedistilleerd, een instrument dat organisaties helpt om dit traject kwaliteitsvol af te leggen. Intussen werd duidelijk dat er in elke sector wel wat organisaties mee bezig zijn, maar dat er tussen theorie en praktijk nog heel wat ruis zit. Op dat moment komen koepels en steunpunten in beeld om die ruis te minimaliseren en organisaties bij te staan in dit impactgericht werken. Maar zien ze zelf de relevantie van impactgericht werken? En zijn ze voldoende uitgerust om daar een ondersteunende of stimulerende rol in te spelen?

‘de Verenigde Verenigingen’ ziet graag dat de maatschappelijke impact van middenveldorganisaties meer en beter geduid kan worden. Ze start daarom een intervisienetwerk voor geïnteresseerde koepels en steunpunten. Om ervaringen en nuttige tips uit te wisselen, te bekijken welke vormen van ondersteuning nodig zijn en daarin verdere stappen te zetten.

Concreet nodigen we alle geïnteresseerde koepels en steunpunten uit op een startsessie op 21 september van 14u tot 16u in Brussel (exacte locatie wordt nog meegedeeld). Heb je specifieke vragen, verwachtingen of suggesties, laat ze ons dan vooraf weten.

Graag een mailtje om je aanwezigheid te bevestigen naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

Tot dan!

de Verenigde Verenigingen