Workshop: Armoede en Cultuur // De brug leggen tussen MIA's en verenigingen

cultuurOp 19 en 26 september organiseert De Markten samen met Bind-Kracht een workshop rond armoede en cultuur.

Verenigingen willen het beste voor hun leden, ze willen dat mensen zich goed voelen en aan alle activiteiten kunnen deelnemen.  Voor sommige mensen is dit moeilijk, ook al doen ze alle moeite om dit te verstoppen. Hoe kan je dit herkennen? Hoe kan je zorgen dat deze mensen kunnen blijven meedoen of participeren?
Onbekend is onbemind en dat werkt wederzijds: verengingen zoeken steeds naar nieuwe mensen, terwijl vele mensen de weg naar de verengingen niet vinden.

Mensen in armoede (MIA’s) kennen de verenigingen niet of ervaren teveel drempels. Het lidgeld is een financiële drempel, maar de sociale, culturele en vooral psychologische drempels zijn de échte, hogere en vaak niet zichtbare drempels.

In deze workshop van De Markten leer je de leefwereld van MIA’s kennen. Mensen met ervaring in armoede en uitsluiting brengen hun ervaringen in ook op vlak van drempels. Zij gaan samen met de trainer in dialoog met de deelnemers. De trainer brengt inzichten uit onderzoek en een kader van Bind-Kracht. De coaches brengen dit tot leven met voorbeelden uit hun eigen leven.

De begeleiding is in handen van Bind-Kracht. Bind-Kracht wil professionals en vrijwilligers ondersteunen en versterken in het krachtgericht werken met mensen in armoede via onderzoek, methodiekontwikkeling, vorming en dialoog.

Wanneer:  dinsdag 19 en 26 september van 17u – 21u

Prijs: 30 euro of 8 euro Paspartoekansentarief. De inschrijvingen starten 9 september om 10u.