Opgelet, een politieke mening!

Op dinsdag 30 juni stond onze beleidsmedewerker Bart Verhaeghe met een opiniestuk in De Standaard, waarin hij de boycot van het Ringlandlied door de openbare zender hekelt. Hier kun je (de ietwat langere versie van) het opiniestuk lezen.

Download het Ringlandlied in de hitlijsten

VRT radio en ook Q-Music boycotten het lied ‘Laat de mensen dansen’. Het lied, dat werd ingezongen en -gespeeld door een schare bekende Vlaamse muzikanten ter ondersteuning van Ringland, werd intussen 84.000 keer bekeken op Youtube. Mede dankzij de boycot allicht. We gaan hier niet in op het lied, noch geven we een mening over de overkapping van de Antwerpse ring, maar deze botte boycot doet onze alarmbellen luid rinkelen.

“Een actiemiddel voor een actiegroep in een actuele politieke discussie” dat niet past in de ‘onpartijdigheid’ van een publieke omroep. “Liedjes met een politieke boodschap moeten onder de loep genomen worden”. Voldoende argumenten en uitleg voor de VRT om het lied te boycotten. Dat Bart Peeters en Marcel Vanthilt zich haastten om te stellen dat het hoegenaamd ‘geen politiek lied’ is, kon de VRT niet op andere gedachten brengen. Begrijpelijk, want het Ringlandlied is zeker wél een politiek lied. Maar dat is absoluut géén reden voor de VRT om het niet te draaien.

Ten eerste omdat politiek een zaak is van iedereen, en gelukkig niet alleen van politieke partijen. Waren “Laat ons een bloem en wat gras dat nog groen is” en “meneer de president, slaap zacht”  geen kanjers van politieke songs? Ze trapten ook op zere tenen van sommige beleidsmakers, maar het waren wél publiekslievelingen en ze werden veelvuldig gedraaid op de openbare omroep.  Het moet zijn dat er over de oorlog in Vietnam en de klimaatproblematiek toen geen ‘actuele politieke discussies’ gevoerd werden.

Ten tweede omdat iedere burger, artiest of vereniging met een standpunt per definitie ‘partijdig’ is. In een democratie is politiek de manier waarop tegenstelde standpunten van alle maatschappelijke ‘partijen’ via onderhandelingen met elkaar verzoend worden. Een democratie is net gediend met veel meningen en argumenten. Met organisaties die zich engageren om mensen betrokken te krijgen op de samenleving en de problemen in hun omgeving. Het siert een democratie om dat engagement en meningen maximaal te tonen. Omgekeerd is het een democratie onwaardig om een strijdlied, onder de noemer van misbegrepen ‘neutraliteit’, te boycotten.

Ten derde is deze boycot een gevaarlijk precedent, die helaas sterk in de lijn ligt van de krampachtige manier waarop heel wat beleidsmakers pogen om te gaan met georganiseerde burgers en verenigingen. Verenigingen mogen mensen gezellig ‘verenigen’, ze mogen hen wat vormen en informeren maar ze moeten zich niet met de ‘ernstige politieke zaken’ bezig houden. Dit is nochtans zeer inherent aan het vereniging-zijn. Maar nee, blijkbaar is een sympathiek strijdlied al een brug te ver.

Daarom deze oproep: beluister, stream en download het ringlandlied in de hitlijsten als je wil dat burgers die zich verenigen hun stem kunnen laten horen. En stop ons nu aub niet meteen in het ‘kamp’ van de Ringlandfans. Als morgen verenigde Ringlandtegenstanders met een liedje als 'hou de autoslotgracht open, laat daar toch geen kinderen lopen' gecensureerd worden, zal ons pleidooi even hard klinken.

Bart Verhaeghe

Namens ‘de Verenigde Verenigingen’, samenwerkingsverband van het verenigingsleven in Vlaanderen en Brussel